Sesekali blog ini mahu lari daripada kebiasaan tulisan di sini.Bagi menyahut seruan kerajaan untuk membina bangsa membaca+debaran Pesta Buku 2010 tak lama lagi,kami akan mengulas novel Ketika Cinta Bertasbih karya Habiburrahman El-Syirazy.


7 Petua KCB untuk Blogger
Sudah membaca novel ini,atau menonton filemnya?Bagaimana sebuah cerita jiwang cinta Islamik mempunyai impak terhadap blogger?

1)Tajuk Yang Simple & Memikat
Ketika Cinta Bertasbih(KCB),tajuk yang mudah apatah lagi aura perkataan C.I.N.T.A.Begitu juga dengan tajuk blog atau entri,perlu mudah dan paling penting memikat encik Google untuk mencari blog anda(SEO).

2)Pilih Tema Anda

Kang Abik bukan sahaja graduan Al-Azhar,bahkan berbakat dalam sastera.Anda tak pasti hendak blog mengenai apa?Tulislah apa-apa sahaja bak kata bro Rohaizad.Tulis apa yang anda minat dan tahu,seperti Kang Abik yang berjaya menghasilkan karya cinta Islamik moden dengan kepakarannya dalam bidang agama.Tak berbakat menulis?Anda boleh membina photoblog atau video blog.

3)Ilmu & Kemahiran Menjadi Bekal
Khairul Azzam pun bukan graduan Al-Azhar biasa-biasa.Ilmu agama untuk membimbing masyarakat  dan kemahiran bisnes bakso dan tempe menjadikan beliau seorang yang berjaya di mata masyarakat.Belajar mengurus kod html/plugin,paling penting belajar menghasilkan entri yang original(bukan copy & paste)dan bermanfaat untuk pembaca hatta blog anda sekadar diari harian anda macam Cikgu Ramlah seorang ni.

4)Disiplin+Strategi

Sesuai dengan namanya yang bermaksud 'Sebaik-baik Tekad',Khairul Azzam seorang yang disiplin dalam bisnesnya,bahkan berstrategi agar beroleh pangkat akademik yang optimum dalam keadaannya begitu sibuk untuk menyara keluarga di Indonesia.Berdisiplin dalam mengemas kini blog di samping berstrategi menambat hati pengunjung blog anda,nescaya anda akan menjadi blogger yang terkenal seperti Kujie2.com

5)Blogging Hidup Ialah Satu Ujian
Ingat tak betapa sukarnya laluan jodoh Khairul Azzam dalam KCB 2?Akur dengan ketentuan takdir,beliau tetap tidak berputus asa mencari jodoh tambahan pula untuk memenuhi keinginan ibunya yang ingin bermenantu. Menghadapi blogger's block,menerima komen spam & negatif ialah liku-liku hidup seorang blogger.Percayalah Allah itu Maha Adil dan anda akan nampak jalan penyelesaiannya.

6)...

7)...

Anda pernah baca novelnya?Jemput isi 2 point kosong di atas =)

School Holiday Special:Doa Untuk Pengantin
Sempena musim kenduri kahwin di sana-sini,kami bawakan doa pengantin yang ada dalam novel KCB didendangkan oleh Maher Zain...please sit back,relax and enjoy the song