bersua kembali kita setelah lama menghilangkan diri

semoga semuanya berada dalam keadaan sihat waalfiat

beserta

limpah kurnia Nya





sekarang masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing

rata-rata yang sedang sibuk bersiap-siap untuk berdepan dengan peperiksaan besar

bagi adik-adik yang bakal menduduki AS/A2 exam yang akan menghadirkan diri tak lama lagi, ana ucapkan "selamat berjaya"

studi elok2...

yang penting itu USAHA

kerana

ALLAH menilai sesuatu itu pada usaha seseorang itu

bukan pada hasilnya


Dalam da'wah juga sebegitu prinsipnya,

Allah tidak menilai berapa ramai boleh kita bawa orang lain untuk dekat pada Pencipta,

tapi

yang Allah pasti lihat adalah usaha kita yang bersungguh-sungguh,

komitmen kita mencapai matlamat,

dan

sudah pastinya istiqamah menjadi pengukur utama.

Allah tidak menilai berapa besarkah amalan kita, tapi yang dinilai adalah istiqamah dalam beramal, biarpun hanya kecil amalan itu nilainya, tapi dengan istiqamah, ianya besar sungguh disisi Allah!





jika kita semua merasakan peperiksaan yang mendatang itu teramatlah berat

ingatlah
"ALLAH tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" [2:286]

dan ingatlah jua

sebenarnya kita tidak akan pernah bebas daripada ujian-ujian ini

meskipun kita telah berjaya meraih segulung ijazah di tangan

kerana...

ingatlah kita bahawa


"Sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurau. Jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan Memberikan pahala kepadamu, dan Dia tidak akan meminta hartamu" [47:36]



bukannya sekali ALLAH nyatakan dalam al-Quran bahawa dunia ini tak lebih daripada suatu gurauan dan permainan untuk manusia

dan

sesungguhnya hanya mereka yang sedar sahaja yang menyedari hakikat ini

hakikat bahawa dunia ini tidak lain daripada sekadar ujian untuk menguji siapakah yang amalnya lebih baik

bukanlah untuk menguji siapakah yang lebih banyak amal nya

seperti mana yang ALLAH nyatakan dalam surah al- Mulk
"Yang Menciptakan mati dan hidup, untuk Menguji kamu; siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya.." [67:2]
dan

“Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik amalannya.” [18:7]




bukankah ALLAH telah nyatakan bahawa ALLAH lagi mementingkan kualiti hamba-Nya

kenapa pula kita kini semakin alpa?

lebih mementingkan kuantiti daripada kualiti

jika dalam dakwah,

kita berebut2 mencari lagi banyak orang untuk mengikut jalan ALLAH

tapi

kadang2 cara nya salah

orang ramai yang mengikut, tapi kualitinya??




ada suatu cerita

yang mungkin pernah kalian baca di mana-mana

tapi

agak menarik untuk difikirkan bersama



Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....

Suatu
hari pada masa
Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih
kurang
1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi
seluruh tubuhnyer dgn
pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji
mata and
membawa mesin
gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "
"Sesiapa yang sanggup
MATI
kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"
Selepas
mendengar amaran
lelaki
itu maka segeralah bertempiaran lari para
jemaah itu
utk
menyelamatkan diri....

daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya
tinggal lebih
kurang
20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat
masing-masing termasuk
Pak Imam tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera
membuka
tutup mukanya
lalu
melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:

"Ok Pak Imam, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat"

Lalu kedua lelaki tersebut berpaling
dan
meninggalkan
jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak
dgn
cerita di atas.
selain
terhibur anda fikirlahlah...



" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia
Islam hanya
20 yg
betul-betul
beriman... "


" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah
lupakan
ALLAH bila menghadapi bahaya...
kedua lelaki itu hanya
membawa
machine gun.. dia tak kata pun
nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..
baru kena ugut terus lari
lintang pukang..
lupa yg dia tak sembahyang
jumaat lagi..."



"Lawak, ada juga yang agamanya cuma
seminggu sahaja..
tu pun bila time
sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org
kampung.. ada
tu lagi dashyat
setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."



"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip
dan apa
yang di tulis
oleh surat khabar daripada apa yang tercatit
dalam
al Quran"



"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia
hanya
sementara, akhirat
adalah
tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba
mengejar dunia"



"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend
atau
girlfriend
berjam-jam
tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup
masa..



Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak
thread atau email
yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua
tempat
tapi merasa berat
nak berkongsi dan nak hantar artikel2
yang
berunsur
agama



Lawak kan ??? Kenapa gelak tu kan realiti.. tapi
yg
paling lawak
sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni
akan
sampaikan kat
orang lain...
berapa orang yang akan buka note ni
untuk
luangkan masa
membaca? berapa banyak????
wallahuaallam..




mungkin inilah yang ditakuti oleh sahabat-sahabat Rasulullah terdahulu

mungkin ini jua yang ditakuti oleh mereka yang faham agama ALLAH ini

Bukanlah kefakiran yang aku takutkan atas kalian. Tetapi aku khawatir akan dibuka lebar (pintu) dunia kepada kalian, seperti telah dibuka lebar kepada orang sebelum kalian. Nanti kalian akan saling bersaing untuk mendapatkannya sebagaimana mereka telah bersaing untuknya. Nantinya (kemewahan) dunia akan membinasakan kalian seperti telah membinasakan mereka.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)




wallahua'lam





video

a short video untuk semua~~*