Teksi,pengangkutan awam yang punya 1001 cerita

Gambar Hiasan(Google)
Ia terkenal dengan kisah tipu tambang,bahkan ada yang mencabul dan merogol penumpang.

Pernahkah pemandu teksi bertazkirah kepada anda,bak Imam Muda Asyraf?

Pesan Seorang BapaPakcik Drebar
Saya:Sesak jalan malam ni ye pakcik.

Pakcik:Ada kemalangan kat situ dik(sambil sebuah bas RapidKL terperangkap di situ)

Saya:Malam minggu pun pakcik,ramai orang keluar.

Pakcik:Jangan ikut orang sangat dik.Yang penting ke mana-mana kita pergi jaga solat...

Simple,tetapi mendalam.Itulah pesan orang tua yang dipandang sebelah mata oleh si muda.Itulah amanat yang saya terima daripada bapa,dan ijazah yang saya perolehi dari Uncle di Gunung Stong.Pasca program BeReS (Bengkel Remaja Super),ia merupakan satu tazkirah penyegar jiwa saya yang sering alpa.Betapa dalam kemeriahan pengkisahan keajaiban Israk Mikraj di bulan Rejab ini,sudahkan kita menilai KPI solat kita?







Cerita Abang:Biar Susah Asal Berkah
Saya:Dah lama abang bawa teksi?

Abang:Dah lama dah.Sebelum ni abang ada syarikat teksi,share dengan kawan.Tapi cerita kawan makan kawan dik,tak payahlah nak cerita balik buat sakit hati.

Saya:Ooo...jadi sebelum ni abang kerja apa?

Abang:Abang dari ITM(sekarang UiTM).Pernah jadi HR di 1-2 syarikat dulu.Ada juga kawan ajak abang kerja balik di syarikat tapi abang tak mahu.

Saya:Syarikat apa abang kerja dulu?


Abang:Syarikat kargo.Susah,rezeki banyak tak berkat.Income memang lumayan tapi suap sana sini,solat tinggal,apa nak jadi?Biar jadi drebar teksi,masuk sikit tapi berkat.



Keberkatan rezeki,antara hajat yang dipinta lewat doa khususnya menjelang malam Nisfu Syaaban. Rezeki berkat bukanlah pada curahan ringgit ke dalam akaun saban bulan.Mengapa pendapatan lumayan bisa lesap sekelip mata?Tenangkah jiwa dengan pendapatan itu?Tepuk dada tanyalah imam sebelum membiakkan rezeki yang haram dalam darah daging anak isteri,ahli keluarga kita.

Rahmat Ramadan Bukan Eksklusif
Kurang seminggu sebelum Ramadan 1431H tiba,ibarat 30 minit masa tambahan perlawanan akhir Piala Dunia 2010 antara Belanda  dan Sepanyol yang terikat 0-0 pada mulanya.Segalanya mungkin dan penting tika ini.

Ada yang dijemput Ilahi sebelum sempat mencicip nikmat Ramadan.

Ada yang tak bersedia,membiarkan Ramadan berlalu sia-sia padanya.
Tiada Paul the Octopus yang mampu meramal datangnya ajal,mahupun tibanya Lailatul Qadar.
Ya,rahmat Ramadan bukanlah eksklusif.Begitu juga dakwah,bukanlah tanggungjawab ustaz,ustazah,dan imam semata-mata.Sahamnya bisa kita nikmati dan kongsi bersama.

Walaupun seorang pemandu teksi,ambillah ibrah pedoman buat diri.