1 Muharam 1431H menyaksikan dilema bola sepak vs. doa tahun baru(kalaupun sedar/tahu tahun hijrah...).

Ambang tahun 2010 masih terisi dengan pesta muda-mudi,terlupa muram 2005 memperingati tsunami.

Namun semua itu tidak sensasi dibanding dengan NAMA ALLAH,mahu ditumpang tui oleh The Herald Catholic.Arakian bertambahlah peribahasa Melayu yang sedia kaya itu,

Marahkan mahkamah,gereja dibakar!

Aqidah Tak Mengakar,Akhlaq Makin Parah
Puluhan ulama' dan ustaz telah bersuara,tak lupa juga blogger di alam maya.Keadaan bukan semakin baik, bahkan lebih buruk daripada implikasi keputusan mahkamah itu sendiri!

Isu aqidah bermetamorfosis menjadi isu politk.

Isu aqidah menjadi sumbu sentimen perkauman.

Jangan kita lupa,bertahun-tahun sebelum The Herald Catholic menuntut nama Allah,telah mucul kes-kes murtad.Apa yang lebih menyedihkan,akibat tuntutan ini 3 gereja dibakar semalam.Adakah si 'pengebom' ini tahu beza Kristian Katolik dan Protestan?Pasti benarkah dia bahawa gereja yang dibakarnya menyokong tindakan The Herald Catholic itu?

Ingatlah bahawa 1 jari menuding orang lain,4 jari yang lain menuding kembali ke arah kita.Salahkah permohonan The Herald Catholic itu sedangkan pendidikan agama anak-anak muda kita abaikan?Salahkah orang menggelar Muslim sebagai ekstremis tatkala begini reaksi yang kita tunjukkan kepada Non-Muslim?

Kita sudah 'KO' dalam bab mempertahankan aqidah,terus koma pabila berhadapan dengan isu akhlaq.

Pendirian Saya?
Cukuplah jika saya menyuakan beberapa rujukan di sini seperti Ustaz Zaharuddin,Ustaz Hasrizal dan Ustaz Farid Rashidi .Serahkan pada yang pakar...

Di balik isu aqidah yang ribut ini,ada isu yang sama penting untuk kita tangani.Akhlaq dan adab yang sirna...